Mnozí výrobci se snaží schovat za sílu přírody a prohlašují, že jejich výrobek je proto dobrý, protože je přírodní. Toto tvrzení však nemusí být až tak pravdivé.
Proč?
Protože se za ním skrývá řada háčků, které někteří výrobci často maskují, aby maximalizovali zisky. Pojďme se však na toto téma podívat trochu blíže, abychom se mohli při výběru různých přírodních produktů rozhodovat informovaněji. Všechny body, které zde uvedeme, neznamenají hned problém pro poctivost přírodního výrobku.
Síla divočiny - s tím, jak se stále více lidí snaží žít zdravěji, není jednoduše možné získat základní suroviny z divočiny. Většina nejvíce komercializovaných přírodních produktů pochází již jen z pěstování na plantážích. Například aloe vera z volné přírody už není na trhu vůbec, protože celosvětová poptávka je neuvěřitelná. Veškerá její současná produkce pochází pouze z plantáží.
Osobně doporučuji přírodní produkty z divokých rostlin sklízených z dosud relativně nedotčené přírody celé naší planety. Divoká rostlina bude vždy potřebovat k přežití mnohem více síly, která je v ní uložena a ze které pak můžeme čerpat její sílu.
Na pěstování na plantážích se však nemusíme dívat jako na něco špatného. Zde musíme zejména rozlišovat, zda rostlina roste v čisté přírodě, nebo ve znečištěném prostředí. Určitě je lepší poctivě vypěstovaný plantážní produkt, zalévaný kontrolovanou netoxickou vodou, než divoká rostlina utržená vedle ručníhovystavené 365 dní v roce výfukovým plynům z aut nebo čerpající životodárnou vláhu z potoka znečištěného toxickými látkami.
Čistota přírody, životního prostředí, je proto jedním z hlavních prvků při posuzování kvality výsledného přírodního produktu. Mnoho zemí, zejména v Asii a v rozvojových zemích, je extrémně znečištěno průmyslem. Toxické látky se dostávají do celého ekosystému a levnými "přírodními" produkty se pak šíří do celého světa.
Nezapomínejte také, že čím déle je rostlina "odpojena" od zdroje energie, který ji živil, tím méně přírodní síly v ní je.
Nemám teď na mysli účinné látky v rostlině, ale například tu neuvěřitelnou sílu, která naplňuje klíčky mungo, když vyklíčí. Je to Energie, která nás všechny obklopuje. Světlo oživuje vše živé a rozkládá vše "mrtvé", takže se podívejte na obal, ve kterém se finální produkt prodává. Průsvitné bílé obaly jsou sice honosné na prodej, ale světlo uvnitř rychle rozloží mnoho cenných látek. Dávejte proto přednost výrobkům v tmavých obalech.
Poctivost výrobce je v dnešní rychlé době velmi důležitým faktem. Před koupí výrobku si vždy zkontrolujte jeho složení. Může se stát, že pokud půjdete pouze cestou nejvýhodnější ceny, že si koupíte pouze spoustu placeba s minimem účinné přírodní látky. Cenově porovnávejte pouze výrobky od stejného výrobce. To, že někdo prodává kvalitní a dražší Cordyceps za 45 € a někdo ho prodává jen za 25 €, může být také tím, že ten levný obsahuje jen minimální množství Cordycepsu.
S tímto problémem se při rozhovorech s lidmi setkávám nejčastěji. Proto chci upozornit, že není houba Reishi jako Reshi, není výjimečný Cordyceps jako Cordyceps, není rybí olej jako rybí olej a není kosmetika jako kosmetika, i když to tak podle názvu na první pohled vypadá.
Fair trade - pokud je to možné, je dobré podporovat projekty fair trade nebo projekty, které se snaží pomáhat slabým a chudým. V neposlední řadě je dobré se podívat, čím jsou výrobky konzervovány, protože konzervace je pro výrobce alfou a omegou prodeje výrobku. Rozhoduje o tom, jak dlouho může být výrobek na pultech obchodů. Vybírejte výrobky, jejichž konzervační látky jsou šetrné nejen k přírodě, ale především k vám. Je to způsob, jak zajistit, abychom navzdory naší snaze žít zdravě nedostávali více těch cizorodých chemikálií, kterých máme v současné době kolem sebe i tak více než dost.
Rozdíl mezi výrobkem a "výrobkem" je tedy obrovský.
Závěrem lze říci, že pokud byl vámi vybraný výrobek vyroben s láskou, a ne jen pro tvrdý byznys, máte třešničku na dortu.
Ing. Pavol Machnič, publicista, www.zdravysvet.sk